lördag 6 september 2014

Nytt val. Samma stuga.

Liksom vid EU-valet fick jag en morgontid (10-12) på lördagen. Precis som vid EU-valet lever vi som vi lär. Jobblinjen gäller och moderaternas stuga öppnar först. Det var vi och polisen på plats.

Det var bra att vi var där i tid eftersom någon frihetsälskande människa hade festat väl hårt under fredagsnatten och tyvärr kräkts utanför vår dörr. Jag blev nyfiken på att gå in till Max och försöka låna städsaker, de verkar ju gilla vår politik, men vi hade egen utrustning runt hörnet.

Bland besökarna fanns:

  • Väljare på jakt efter valsedlar.
  • Lärare som vill ha material till sina elever.
  • Samma pratglada dam som kom förbi vid EU-valet.
  • Mannen som öppnade med att säga ”Ni har förstört mitt liv”. Han var 58 år gammal, hade jobbat som svetsare i 35 år, och var nu arbetslös. Han ville ha ett jobb, inte bidrag. Det bra var att han stod kvar. Vi kunde prata om att alla behövs, om att det faktiskt är brist på erfarna svetsare, och om hur man fiskar harr. Han kom från Bollnäs och var erbjuden ett jobb uppe i Jämtland. I en kasse hade han en full och en halvfull kvarting vodka. Jag blev erbjuden en sup när han själv tog sig en.
  • Ett gråhårigt par som ville diskutera makroekonomi. Deras huvudteori var att ökat utbud av arbetskraft borde pressa ned lönerna. Efter att ha berättat att ”ja, jag vet vad median är” (och dragit delar av mitt CV) började de tala med mig istället för att förklara för mig. Jag försvarade den svenska modellen och påpekade att reallönerna har ökar för alla grupper samtidigt som fattigdomen halverats sedan 2006. Det var en bitvis intressant diskussion, men jag förstod aldrig riktigt vart vi var på väg.

En hel del vänner kom förbi också. Egentligen tror jag att en grupp glada människor som öppet och respektfullt diskuterar spännande saker skulle kunna vara det bästa sättet att marknadsföra partiet, valet, och demokratin. Men då måste vi ha kaffe att bjuda på.

Vid tolv gick jag ett varv runt stugorna i mina blå partijacka. SD hälsade glatt, piraterna hade fortfarande inte öppnat, och vänstern gav mig onda ögat.

Inga kommentarer: