fredag 12 september 2014

Åriket som Central Park

På vägen till valstugan har jag plockat upp kaffe i termos på Hugo's på Svartbäcksgatan. Jag har druckit kaffe där då och då sedan dot com-tiden.

Gatan utanför har numera mindre trafik och fler bord. På vägen tillbaka hade Olle, som äger stället och nu åter är tillbaka och driver det, tid att komma ut och dricka en kopp med mig. Det märks att han brinner för Uppsala och hur staden ska utvecklas.

Jag berättade om min vision om Årike Fyris som det framtida Uppsalas Central Park. (Eller Golden Gate Park, eller Djurgården, ni förstår.) När staden är flerdubbelt större om 100 år kommer det inte bara att finnas tät, effektiv stad utan även underbara grönområden för avkoppling och fritid. Dessutom kommer Fyrisåns vatten att vara så rent att man utan tvekan vill bada i det.

Likt min vän docenten gillar Olle tanken på linbana till och över Åriket. De är nog mer visionära än jag. Eller så är jag bara höjdrädd. De stora dragen i vår diskussion var spännande, men det är nog en stund kvar tills vi är helt överens.

Innan jag gick köpte jag en essäsamling om tillväxt. Kombinationen bok och kaffe är trevlig, och 24 av 24 skribenter kan (väl?) inte vara helt galna.

Inga kommentarer: