tisdag 2 september 2014

Dörrknackning med App

I söndags eftermiddag, efter att jag hade varit i Morgongåva och tittat på SAIF F03, följde jag med Arne Sandemo och Marta Obminska ut och knackade dörr i Sunnersta.

Knackningen var väldigt odramatiskt. Många var inte hemma, ingen var direkt intresserad av att ställa frågor eller diskutera något ens med en riksdagsledamot. Bemötandet varierade från (mycket) positivt till artigt. Marta tog chansen att vänligt rätta min svenska samtidigt som hon med ett leende påminde mig om att hon är invandrare.

Kanske borde jag ha tagit mer plats och tagit upp någon lokal fråga som bron genom Årike Fyris eller campingens förfall? Jag höll mig i bakgrunden. Mina första 600 flyers är slut, så jag hade inget material att lämna över ändå.

Som media noterat har Moderaterna, liksom socialdemokraterna, en dörrknackningsapp. Lite som en stegräknare, man får en poäng per samtal, och platser för samtalet registreras (ungefär) med hjälp av telefonens lokaliseringstjänst.

Eftersom jag arbetar i informationsbranschen är det lätt att fundera på vilken typ av data som skulle kunna vara ”bra att ha”, vilken typ av analyser man skulle kunna göra, och vilka initiativ ett parti skulle kunna köra baserat på de analyserna. Men, tänker jag sen, den typen av data kanske bäst stannar oinsamlade.

Enligt Sveriges Radio samlar socialdemokraterna även in vilka frågor väljarna tycker är intressanta. Jag förstår intresset, men ser också risken. Löpsedeln ”Här bor de som ifrågasätter tiggarna och invandrarna” ligger nog inom felmarginalen, och planen verkar enligt SR inte helt solklar:

"Vad Socialdemokraterna ska använda alla uppgifter till är i nuläget något oklart."

Moderatappen innehåller även ett uppslagsverk om vad partiet tycker i ett hundratal olika frågor. Exakt i vilket läge uppslagsverket kan och bör användas är jag lite osäker på. Dessutom är texten lite så där ”reklampositiv”. Kanske hade en uppslagsfunktion med ”100 välgrundade fakta du kan ha nytta av i fältet” varit till större nytta.

Om man t.ex. slår upp ”Anhöriginvandring” lär man sig att partiet är för, att anhöriga är en stor del av den totala migrationen till Sverige, och att ett försörjningskrav (som partiet tycker är positivt) infördes 2010.

Om man nu skulle använda den här informationen i någon form av diskussion eller debatt riskerar man att se lite korkad ut om man inte även vet att försörjningskravet tydligen gäller färre än 1% av anhöriginvandrarna. Och då debatterar vi fortfarande inom partiet.

Inga kommentarer: