söndag 7 augusti 2016

“Nu får de fan ta och skärpa sig”

I lokaltidningen läser jag att Siruis tränare är “rasande”. Laget sparkar boll i superettan och vinner massor av matcher, men Uppsalaborna kommer inte och tittar. “Alla måste bidra” fortsätter den intervjuade tränaren, annars fungerar inte klubbens ekonomi.

Tyvärr glömde lokaltidningen att fråga Sirius vad de skulle kunna göra för att fler ska välja att köpa inträde till deras matcher.

“Det känns inte som Uppsala vill ha ett allsvenskt fotbollslag” sammanfattar Sirius representant. Tänk om han har rätt?

Kanske borde man vänta med att bygga en betongkoloss i stadsparken tills Siruis har åtminstone 4000 betalande åskådare på sina matcher?

Det kanske finns något annat som medborgarna hellre skulle vilja använda både parken och en halv miljard kronor till?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det är i sådana här tillfällen som jag räknar med dig Mathias! Styr upp det här. Om det är något vi behöver i Uppsala så är det ett rejält äventyrsbad (typ Gustavsvik) och ett tekniskt/naturvetenskapligt museum. Med risk för att generalisera lite så kan man nog konstatera att sportintresset inte är på topp bland akademiker, och det finns ett gäng akademiker i Uppsala av någon anledning.

Mathias sa...

Tack för förtroendet Jesper! Jag önska verkligen att jag kunde styra upp det här, men vi förlorade valet och är i opposition - vi kan gnälla, men de rödgröna behöver inte lyssna. Dessutom är politik en lagsport - alla allianspolitiker tycker inte som jag. (Men det går att personrösta!)

Om vi ska lägga skattepengar på byggnader föredrar jag ett vetenskapsmuseum framför äventyrsbad eller elitidrottsanläggningar. Universiteten är Uppsalas unika fördel.