lördag 30 augusti 2014

Politikerutfrågning om världens fattiga

Jag var förbi och lyssnade på Diakonias politikerutfrågning i Missionskyrkan i onsdags. Jag har aldrig varit på en politikerutfrågning förr, så jag visste inte vad som var att vänta.

På plats satt politikerna uppradade längs ett bord framför ett femtiotal åskådare. Jag gissar att åtminstone hälften kom från ett politiskt parti.

Det hela började, efter introduktioner, med att moderatorn från Diakonia berättade att antalet fattiga i världen under de senaste 20 åren minskat med 2 miljarder tack vara u-landsbiståndet från de rika länderna. Jag började akut sakna Johan Norberg och mumlade för mig själv lite om frihandel, marknadsekonomi, demokrati, och så.

Formatet var enkelt. Diakonias moderator hade förberett frågor (som kanske kunde vara väl ledande, och kanske lät som om de var hämtade ur en broschyr från Broderskapsrörelsen) och lät sedan politikerna i tur och ordning svara på dem.

Eftersom ingen Sverigedemokrat fanns på plats tycker alla partier ganska lika om bistånd. Debatten fick handla om de små saker man kunde hitta. Siffror flög genom luften. 1%-målets uppfyllande på 70-talet diskuterades. Vänsterpartiet och miljöpartiet försökte provocera lite, men ingen plockade upp handsken. Det blev inte jättespännande.

Den konstigaste delen var när vi fick se en inspelning av någon som spelade ett retrospel om en man i slips som gömmer sig i en buske och sedan hoppar runt och samlar ihop pengar som hänger i luften. När man spelat färdigt ska man skriva på Diakonias upprop mot skatteflykt.

(Nej, ingen politiker var för skatteflykt.)

Till spelet kopplades också ett litet rollspel. En man från Diakonia lovade en annan man från Diakonia 15% av intäkterna om han fick gräva upp guld för 100 miljoner i dennes trädgård. Men när guldet var uppe blev utbetalningen bara en krona eftersom kostnaderna för arbete och immateriella rättigheter varit så stora. Jag blev tvungen att dra slutsatsen att Diakonia nog menar väl, men inte verkar ha en aning om vad de pratar om.

Generellt är jag tyvärr förvånad över den låga nivån. Tre frågor jag gärna hade ställt är:

  1. Alla här verkar vara överens om att det är viktigt att mäta hur mycket pengar, som del av BPI, som Sverige spenderar på bistånd. Däremot verkar många av er vara mot att man mäter resultatet av insatserna. I privat verksamhet, som jag kommer ifrån, brukar vi ofta säga ”what gets measured gets done”. Hur resonerar du?
  2. Baserat på det lilla rollspelet vi såg efter dataspelandet verkar det (i en välvillig tolkning) som att Diakonia är skeptiska till att kostnader för patent och andra immateriella rättigheter kan minska vinsten (och därmed företagsskatten) i länder i tredje världen. Hur ser du på forskare, uppfinnare, och utvecklares rätt att få betalt för sitt arbete?
  3. I inledningen hörde vi hur hur miljarder människor lämnat fattigdom och fått bättre liv under de senaste 20 åren. Vad beror det på, och hur ska vi säkerställa att det fortsätter?

Dessutom hade jag avinstallerat dataspelet och givit moderatorn en bok att läsa.

Inga kommentarer: