lördag 16 augusti 2014

Joining the dark side (Skrivövning, ironi, och trams)

Till min glädje har jag sedan jag gick med i partiet fått chansen att hjälpa till en del med format och utkast till både texter och tal. Ibland kommer dock innehållet i vägen för formen, så jag provade att skriva för en fiktiv vänsterkandidat på temat frihet, trygghet, och arbete. Syftet var naturligtvis bara att utforska och visa ett sätt att strukturera budskapet.

Året är 2022. Blir ni övertygade? ;-)

*** START ***

I riksdagen har jag, sedan jag först fick ert förtroende 2014, i huvudsak arbetat för med tre teman för mitt engagemang. De är:

  1. Frihet. Den som är rädd är inte fri. Idag har alla rätt till bostad, arbete, skola och vård. Jag är särskilt nöjd med hur vi genom nya skatter på osolidariskt boende i villor och bostadsrätter under perioden 2018 till 2022 kunnat bygga 200.000 nya hyresrätter per år. Alla gemensamt ägda och administrerade.
  2. Trygghet är en fråga i det stora och det lilla. Omorganisationen av polisen till folkpolis gör att de idag är välkomna i de förorter där de tidigare bara visade sig i kravallutrustning. Att säga upp någon bara för att en kapitalist vill göra mer vinst är inte längre tillåtet, och efter att rasistiska partier förbjöds i lag 2020 går alla nu säkra på våra gator.
  3. Arbete och trygga förhållanden på arbetsmarknaden. I Sverige och i världen har jag motverkat nyliberalism och kapitalism. Stärkta fackföreningar har givit högre löner och säkrare anställningar. Efter att vi gjorde skolor och sjukhus gemensamma igen efter valet 2014 har arbetslösheten minskat, kvalitén ökat, och glädjen i att arbeta för allas bästa kommit tillbaka.

Mina personliga bidrag till detta har varit:

  • Motion XXX om förbud mot rasistiska partier.
  • Motion XXX om förbud för medlemmar i rasistiska partier att arbeta i den gemensamma sektorn.
  • Motion XXX om omvandlingen av närpolisen till folkpolis.
  • Motion XXX om förbud mot att säga upp medarbetare för att öka vinsten.

Med ert förtroende nu i valet, vill jag arbeta för:

  1. Vidareutveckling av förbudet mot rasistiska partier att gälla alla osolidariska partier.
  2. En mer aktiv utrikespolitik där vi samarbetar närmare med våra naturliga allierade som Venezuela och Hamas.
  3. Höjda skatter på bostadsrättsföreningar i syfte att ombilda dem till hyresrätter och återföra dem till det gemensamma.
  4. Ett närmare samarbete mellan folkliga organisationer och folkpolisen, med särskilt fokus på att säkerställa att musiker eller lärare inte sprider pedofila, rasistiska, eller osolidariska budskap.

*** SLUT ***

Inga kommentarer: