söndag 10 augusti 2014

Nytt demokratiäventyr: Manifestation mot ISIS

I lördags frågade min vän och riksdagsledamot Ulrika Karlsson om jag ville ”haka på” när hon skulle tala på en manifestation med anledning av situationen i norra Irak.

Naturligtvis ville jag det.

På plats vajade många flaggor. Naturligtvis den vanliga kurdiska, men även PKK-flaggor i två varianter, samt en lila med ett kors på som tydligen symboliserade Kurdistans kristna. En vänlig kvinna från den kurdiska delen av Iran hjälpte mig att avkoda flaggorna. PKK verkade inte vara så populära.

Min gissning är att det kanske var 200 personer på plats. Vi var nog ungefär tio som inte förstod kurdiska, och de i slöja var högst hälften så många som vi.

Ulrika hade feber, men fick fram tre viktiga poänger:

Flera talare följde. Vänsterpartiet skylde allt på USA. Centern pratade om Gaza. En palestinsk organisation uttryckte solidaritet. Slutligen uppstod ett tumult när en talare tydligen ifrågasatte Peshmergas mod. Efter burop och en kort polisinsats återgick det mesta till ordningen och efter lite pampig högtalarmusik avslutades det hela.

Min slutsats är att jag borde läsa åtminstone en bok om Kurdistans historia. Alla förslag mottages tacksamt.

Inga kommentarer: