onsdag 17 september 2014

Valdag

Kvällen innan valdagen fick jag två kassar valsedlar för distrikt 274 och 275 levererade hem till mig. Nu var det upp till mig om det skulle finnas några moderater att kryssa in på valdagsmorgonen.

Partiets förtroende värmer. En del av mina vänner kanske minns en tid då jag hade svårt att vakna innan elva – då utan att först ha sprungit drygt två mil. Det gick bra för mig att komma upp. Men vid halv nio, då röstningen hade pågått i en halvtimme, hade varken S, V, eller SD fått ut sina ”namnade” valsedlar. Enhet verkar vara morgonpigga.

Medan dimman lättade över Sunnerstas äppelträd och vallokaler åkte jag ner till Graneberg och hejade på när tjejerna spelade hemmamatch. Efter 0-3 i halvlek vände de till 3-3. Det var dagens höjdpunkt.

Jag hajade till när en av de andra föräldrarna sa ”Egentligen är jag vänster, men...”. Kanske fångade önsketänkandet mig en kort stund.

Eftermiddagen tillbringade jag som valsedelutdelare vid vallokalen. Länge tillsammans med en miljöpartist, men också ensam ett tag. Jag drack kaffe med en valförrättare som vuxit upp i Sovjetunionen. Det var trevligt att stå i sitt eget område.

Vänsterpartiet fick till slut ut sina valsedlar, men jag vet inte om han som skulle ha kört ut dem på morgonen någonsin återfanns. En trevlig V-funktionär från centralt håll kom förbi, hejade, och skakade på huvudet.

Absurt nog hade även Svenskarnas Parti fått ut valsedlar. Enligt valresultatet på webben finns det tydligen en hailande galning i distrikt 275. (Alternativt någon som behöver nya läsglasögon.)

Jag tog bussen in till valvakan. Det var ganska mycket folk på plats. Kaos utbröt under Fredriks tal. Folk grät. Den tjocka damen hade sjungit. Det var dags att dricka ur och gå hem.

Innan hade jag tänkt på Churchill (”We shall fight them on the beaches...”) och Starbuck (”The same thing we always do. Fight 'em until we can't.”) Men utan Fredrik mer på Evita (”Where do we go from here...”), Whitman (”O Captain! My Captain!”), och introt till The Last Airbender (”But when the world needed him most, he vanished.”)

Taxichauffören berättade att sossarna hade stängt sin valvaka tidigare än vi. Och att hon inte hade röstat.

Inga kommentarer: