lördag 31 oktober 2015

Novemberregn

Löven faller orangebruna från träden. November är på ingång, och därmed även Uppsala kommuns Idrotts- och fritidsnämnds novembermöte. Jag funderar på att läsa om Lars Gustafssons Konsten att överleva november, men nöjer mig (tills vidare) med att sätta på Guns n Roses.

Det är ganska grått i kallelsen också:

  • En dansstudio i Gottsunda skrev för ett år sedan nytt kontrakt med kommunen. Istället för att få ett anslag på 576 tkr/år från en del av kommunen och därefter betala 576 tkr/år i hyra till en annan del av kommunen, får man nu "gratis" tillgång till lokalerna mot en avräkning om 576 tkr mot sitt verksamhetsbidrag. Eftersom man nu inte längre har en hyreskostnad utan ett nyttjandeavtal kan man nu inte längre få driftsbidrag för 30% av sina hyreskostnader från en tredje del av kommunen (vår nämnd).

    Det här är att gå från dumt till dummare. Att kommunen skickar en halv miljon i en liten cirkel för att i ett steg lägga på 30% för att täcka en kostnad man redan täckt låter som ett ogenomskinligt, konstigt, och dumt sätt att ge bidrag till dans. Ännu dummare är att plötsligt och slumpmässigt ändra stödet till en fungerande verksamhet.

    Man kan naturligtvis, likt i förra månadens nämnd, argumentera att regler är regler och föreningar måste ha koll och göra rätt om de vill ha pengar av kommunen.

    Jag menar att den (extremt) höga nivån på skatter flyttat så mycket makt till de offentliga att kommunen inte kan avsäga sig ansvar för resultatet. Det bäste vore antagligen att bordlägga frågan och uppdra till tjänstemännen att återkomma med ett förslag på hur den här typen av problem ska undvikas och hanteras. Jag är glad att föreningar och organisationer för fram problemen till nämnden så att de blir synliga. (I övrigt håller jag med Ronald.)

Därpå följer fem ärenden om granskning och samråd av detalj- och översiktplaner. Tydligen är det här något som tjänstemännen arbetat på sedan 2010. Materialet är så omfattande (och fullt av snömos) att jag skulle behöva samla minst fem av mina smartaste vänner (ni vet vilka ni är – kontrakten ligger i receptionen) i ett stort, öppet, vitmålat vindskontor med ekgolv i ett par månader för att få ordning på ett vettigt svar. Jag kommer att skriva mer om det här senare, men två saker sticker ut direkt:

  • Uppsala Event Centers detaljplan granskas. Vem som ska betala och vem som ska äga är inte del av planärendet, men transporter till och från ingår i novembertyckandet. Att man vill underlätta för folk att gå cykla och resa kollektivt till arenan är naturligtvis bra, men eftersom den kommer att ligga alldeles ute vid E4an blir jag lite förvånad att vår miljöpartistiske ordförande bestämt sig för att ”behovet av parkering” bör begränsas för de 6500 besökarna för att ”arenan ska fungera i symbios med övriga anläggningar i närområdet”. Närmaste granne blir en stor shoppinglada omgiven av parkeringsöken och som sagt motorvägen.
  • I Norra Bäcklösa ska det som ursprungligen kallades en trädgårdsstad nu bli ett höghusområde intill Ultunas genetiska trädgård från 1937. I korthet konstaterar förvaltningen (ur ett idrottsperspektiv) att i ”förslaget till detaljplan för norra Bäcklösa finns ingen planlagd idrottsmark” varför ”anläggningar och platser för fysisk aktivitet måste då säkerställas på mark som planlagts för andra ändamål”. Man saknar även ”beskrivning av konsekvenserna för idrott och fysisk aktivitet”. När jag är på dåligt humör undrar jag vilka konsekvenser, förutom höghus och bilköer, som finns med i framtidsplanen.

Inga kommentarer: