torsdag 22 oktober 2015

Den stora världen hälsar på

Tågresan hem från Stockholm ikväll erbjöd en fläkt av den stora världen. De tre ivrigt mobilpratande ynglingarna bredvid skulle tydligen gått av i Märsta för att söka asyl, men missade sitt stopp. Den trevliga, mörkhåriga kvinnan mitt emot mig (tänk pärlhalsband, inte slöja) bytte sin Uppsalasvenska mot Arabiska och sa till dem att skynda sig – men försent. Hon och jag menade sedan att de kanske lika gärna kunde söka asyl i Uppsala, men det var tydligen Märsta som gällde, så de gick av i Knivsta för att ta nästa tåg tillbaka söderut.

Som kuriosa noterar jag att konduktören lät de blivande Märstakillarna sitta kvar i 1:a klass (med andraklassbiljetter) medan ett par yngre män som (kanske) såg mer latinska ut (och talade Svenska utan brytning) ombads flytta bak till 2:a klass.

Hemma i Sunnersta har hösten kommit. Perioden då fallfrukten lägger en söt äppellukt över området är slut. I år är något annorlunda – mitt emot där en av de stora korgarna med ”ge bort äpplen” har en av villorna byggts om till ett hem för ensamkommande flyktingungdomar. De verkar ha det ganska bra. Spelar boll. Grillar ibland. I somras var det så mycket tjejer där att jag trodde det kanske, lik min gamla studentkorridor, var ett mixat hem. Jag mötte några av dem på en löprunda när de misslyckats med att svänga sina cyklar där vägen svänger. Tyvärr hade vi inget gemensamt språk, men de verkade inte ha slagit sig utan skattade stort när de klättrade ut ur buskagen.

En man som är god man har berättat att skoldagarna ofta fungerar bra, men att kvällarna blir långa. Mest sitter killarna och spelar tv-spel och pratar modersmålet med sina landsmän. Ingen kan väl egentligen ha väntat sig att ett tiotal unga män enkelt skulle smälta in i umgänget här bland barnfamiljerna och pensionärerna. Men, det är ett lugnt område så de kommer antagligen inte att dras in i några dumheter.

Min enda fundering gäller kostnaden. Statstelevisionen berättar att minsta kostnad är 1900kr per dygn och person, men att "1900 kan vara väldigt svårt att komma ner i". På årsbasis blir det knappt 700.000 kronor per år och person som lägstanivå. Ett år på Harvard, inklusive boende, kostar ungefär 590.000 kr. Ett år på Etons internatskola ligger kring 440.000 kr.

Lite längre ned längs gatan, i oktoberregnet utanför Coop, sitter en romsk tjej i samma ålder och tigger.

Inga kommentarer: