söndag 8 januari 2017

Låsta dörrar (och raketattacker)

Dagen efter att någon tände eld på boll & boulehallen i Gottsunda gick någon annan in i gymnastikhallen på Fyrishov, kastade runt utrustning, och smällde smällare. Lokaltidningens rubriksättare höll inte igen utan annonserade att en “Raketattack mot Fyrishov” hade skett.

Jag åkte dit och pratade lite med Uppsalaflickornas sportchef. Gymnastikhallen är populär, och man har tidigare haft problem med obehöriga, inklusive hela innebandylag, som tagit sig in för att ha skoj på studsiga golv och i skumgummigropar. Det där var annorlunda. Vi tittade på brännmärken i golvet samtidigt som vi höll oss ur vägen för både cheerleading och truppgymnastik. Föreningen hade polisanmält händelsen så att Fyrishov skulle kunna lämna över övervakningsfilmerna.

Jag är på Fyrishov ganska ofta, och har överraskats av hur fritt man kan röra sig. Inga dörrar är låsta och det enda som vissa kvällar hindrat mig från att skjuta straffar i A-hallen är att jag inte haft någon boll med mig. Medan jag väntat på att hämta upp dottern har jag tittat på renässansfäktning, lärt mig genvägar av vaktmästare, och efterpratat med ordningsvakter efter ingripanden.

Nu funderas det på fler kameror och låsta dörrar. På kort sikt är det rimligt, men på längre sikt måsta jag som (hobby)politiker fråga mig om det är ett Uppsala med fler låsta dörrar som jag vill ha 2027. Låsta dörrar har ju redan provats i Gottsunda.

Bland grannar och föräldrar pratas det om att man nog inte borde bygga upp bollhallarna i Gottsunda igen. Man menar att det vore bättre att bygga i Ultuna eller på en annan, tryggare plats. Det är tydligen så gott som alltid tjafs med lokala kids som vill ta sig in, störa, och vittja omklädningsrummen. Det nödvärnsstöd som gör att du handgripligen kan avvisa någon som tränger sig in i en bostad gäller inte här. (Jag ringde och frågade polisen - rekommendationen är att ringa fastighetsägaren, eller i allvarliga fall 112.)

Vi får avvakta och se hur förstörd Boll & Boulehallen är, men jag kan inte undgå att tycka att det kan vara väl naivt att bygga upp samma hall en tredje gång. Kanske är Ultuna/Ulleråker-området ett bättre val? (Men då måste majoriteten, som jag skrivit om tidigare, överge den nuvarande frimärksplaneringen för området.)

Det vore intressant att be tjänstemännen ta fram ett totalt nytänk för området kring Gottsunda centrum. (Nej, den som vill “förtydliga stadsväven” får inte vara med i arbetsgruppen.) Jag skulle gärna vilja höra om hur Oscar Newmans och Alice Colemans tankar om urban design och defensible space från 1970- och 80-talen har utvecklats. Mörka hörn och döda ytor finns det gott om idag.

Samtidigt får vi återigen inte vara naiva. Gottsunda är idag en plats där polisen har svårt att skydda sig själva mitt på dagen en lördag. Vi behöver fler poliser, och eventuellt även en anpassning av lagar.

Tyvärr börjar det på andra platser i landet bli väldigt tydligt hur ett misslyckande i Gottsunda skulle kunna se ut.

Inga kommentarer: