lördag 14 november 2015

Rivningar, gamla hus och vegansk ost

Rivningarna på Ulleråkersområdet har börjat. I den första etappen handlar det om fyra tomma, dåligt underhållna byggnader från 1960 och 1970-talen. Deras kulturhistoriska eller arkitektoniska värde anses inte överstiga ”värdet av att utveckla marken för ny bebyggelse”.

I en mycket välskriven text från en professor och landskapsarkitekt på lantbruksuniversitetet ser jag att alla inte är lika försiktiga som jag när det kommer till att använda Jane Jacobs teorier på en liten stad som Uppsala.

Jag hänger på professor Andersson och citerar ur (min för tillfället utlånade The Death and Life of Great American Cities):

"Cities need old buildings so badly it is probably impossible for vigorous streets and districts to grow without them. By old buildings I mean not museum-piece old buildings, not old buildings in an excellent and expensive state of rehabilitation–although these make fine ingredients–but also a good lot of plain, ordinary, low-value old buildings, including some rundown old buildings."

Under fredagshandligen på Gottsunda Centrum mötte jag igår Ultuna Mejeris VD och fick prova två av hennes veganska, cashewnött- och kokosoljebaserade ostar. ”Ultuna Pepparrot” var godast – jag skulle kunna tänka mig den med lite timjan och renstek på en snabbgrillad bit surdegsbaguette, men eventuellt skulle introducerandet av döda djur i dieten förstöra själva grundtanken.

Finansiering och regler hade inte varit mejeriets största problem, men att hitta lokaler hade varit svårt. Nu har man flyttat produktionen från Ultuna ut till Örsundsbro.

Kanske är det ofrånkomligt att en start-up växer ur universitetsområdet, men jag undrar om det inte tvingades ske väl tidigt i det här fallet. Ultuna Mejeri klarar sig säkert utmärkt, men de kommer inte längre finnas på plats bland studenter, entreprenörer, och forskare.

Uppsalas politiker och stadsplanerare måste fråga sig vilken stad vi nu skapar. Riskerar vi att skapa nya miljonprogram med snyggare fasader? Leder täthetshetsen till gårdagens Le Corbusier-inspirerade höghus och människoförvaring i väntan på den effektiva kollektivtrafiken som ska ta dem till och från de stora fabrikerna?

Vi moderater måste kanske särskilt lyssna till professor Anderssons femte tanke: byggbolagen är våra partners, men de har inte samma mål som vi.

Jag vill, som jag skrivit tidigare, se ett framtida Uppsala som är dynamiskt, univesitetsnära, och start-up-vänligt. Då krävs gamla hus. Eller som Jane Jacobs själv formulerade det:

"New ideas often need old buildings."

Inga kommentarer: