onsdag 14 januari 2015

Mitt livs första nämndmöte

En sådan skön sak som att kallelsen till Idrotts- och fritidsnämnden inte innehåller någon adress, utan bara namnet på mötesrummet gör att jag inser hur oerfaren jag är. Vi träffades i alla fall i ”Bergius”, med vacker utsikt över staden och slottet, klockan 13:00. (Ok, jag ser nu att det finns en besöksadress i sidfoten. Funderingarna kring prefixet ”fritid-” i ”fritidspolitiker” vilar för tillfället.)

Mötet började med upprop och introduktioner. Allianssidan träffade jag tidigare i veckan och det var intressant att se skillnader och likheter med de röda. Någon forskade kring illegal jakt på lantbruksuniversitetet, en annan hade varit fackligt aktiv på heltid de senaste 44 åren, och ytterligare någon lyckades få in både ”rörelsen” och ”arbetarekommun” i presentationen av sig själv. Många idrottsmeriter togs upp.

En nämnd har tydligen ett presidium bestående av ordförande och viceordförande från majoriteten samt en andre vice ordförande från oppositionen. Vi har Markus som andre vice ordförande. Markus har varit med förr och ägnar hela dagarna åt politik. Han kompenserar med marginal för min brist på vana. Alla kan känna sig trygga.

Förutom presidium har nämnden även ett arbetsutskott som förbereder ärenden till mötena. Det ursprungliga förslaget att ge en plats var till V+MP+S+M+Fp modifierades efter en kort fundering till att även inkludera Centern och KD.

Två pärmar skickades runt. En med kurser och konferenser samt en med ”allmän” information till nämnden. I den senare satt bland annat en IT-genomgång av kommunen gjord av PWC. Flera av oss nya undrade vad det var tänkt att vi skulle göra med informationen, varpå de mer erfarna föreslog att vi skulle skicka pärmen vidare.

Jag föreslog lite försiktigt att pärmen kanske skulle kunna kompletteras med någon form av webbfolder. Jag kan även ha antytt något om olika århundraden, men då fått en blick från Markus och lagt ned det spåret. Nu ska jag i varje fall få en inscannad version av den utskrivna rapporten mejlad till mig.

Därefter var det dags att välja representanter till miljövårdsrådet, folkhälsorådet, handikapprådet, och pensionärsrådet enligt fördelning beslutad högre upp. Om någon tyckte att kommuner inte bör ägna sig år t.ex. opinionsbildning så höll de det för sig själva. Valen var helt fria från drama.

Ingen försökte ge mig en iPad. Utrymmet för ideologi kändes begränsat. Det var bara jag i tweed.

Inga kommentarer: