söndag 5 oktober 2014

En rejäl bomässa!

Jag är just klar med mitt månatliga besök hos mina medarbetare i de Nordiska länderna. Från Finland och Danmark har jag instagrammat efterrätter och fikabröd. I Norge bjöds inget fikabröd, så jag laddade upp en bild på operahuset sett i kvällssol från skybaren på Radison Plaza.

En god vän instagrammade, till ömsesidig förvåning, en bild av samma operahus ungefär samtidigt. Någon timma senare dök hon upp för en drink på 34:e våningen. Det visade sig att hon var i Oslo på studiebesök med plan- och byggnadsnämnden.

Jag började genast fundera på vart jag skulle vilja åka för att se spännande arkitektur. Singapore? San Francisco? Tokyo? Berlin?

Jag fastnade för Malmö.

När vi nu ska bygga storleksordningen ett nytt Knivsta (eller två Gottsunda) på Ulleråkersområdet känns Västra Hamnen och Bo01 som rätt plats att hitta inspiration. Varierad arkitektur, miljötänkande, och småbåtshamn.

Jag ser attraktiva bostadsrätter, hyresrätter, och små 13m2 studentrum framför mig. Tätt nog för förstklassig kollektivtrafik, kommers, och kultur. Planera för allt i världen i skolor och daghem från början. Årummet ska skyddas och bevaras för att bli Uppsalas Central Park när staden vuxit sig stor om 100 år.

Om man får drömma så önskar jag mig badbart vatten också.

Hur mycket tid behövs det? Kan vi se fram emot Bo24 eller Upp20?

Inga kommentarer: