tisdag 7 februari 2017

Tryggare sporthallar

Egentligen skulle jag bara kolla om kommunen fått igång sitt kafé ännu - jag ville komma igång med våra moderatkaféer så snart som möjligt, men när jag ändå var där kunde jag ju lika gärna gå ett varv runt sporthallen också. Som vanligt stötte jag på en förvirrad handbollstränare med lag som letade efter hallen. (Ingången finns på baksidan bredvid lastkajen.)

Utanför sporthallen stötte jag på två småkillar som viftade och sköt omkring sig med en airsoftpistol. Spontant sa jag till dem att inte sikta på folk och särskilt inte på mig. Missnöjt klagande drog de iväg. Det var bra, för jag hade ingen plan för vad jag skulle gjort om de istället kallat mig för skitgubbe och skjutit över huvudet på mig. (11414 bekräftade att man inte få ta airsoftvapen från barn bara för att de siktar på en. Det är stöld. Man ska ringa polisen.)

Förra söndagens lokaltidning innehöll en insändare där en anonym polisman framför förslag på hur Gottsunda 2025 ska bli en trygg plats med stor framtidstro. Förslagen känns lite “allt åt alla” men innehåller en ny polisstation, nolltolerans, en skola med Sveriges bästa lärare, att alla ska lära sig Svenska, krav att folk måste visa att de bor här för att få bidrag, föräldramöten, och ett kampsportscenter. (Varför kriminella ungdomar så ofta antas sluta med brott om de får lära sig slåss ordentligt är lite av ett mysterium för mig. Filmklubb med gratis läsk och chips?) Riktigt innovativt är finansieringsförslaget: alla Uppsalabor uppmanas satsa 1500 kr var per år fram till 2025.

Jag tycker det där med nolltolerans och fler poliser lät bra.

Till senaste kommunfullmäktigemötet den 30:e januari ställde det kristdemokratiska kommunalrådet Segerstam en interpellation om kommunala ordningsvakter för att motverka ökningen av rån, sexualbrott, stenkastning, och bilbränder. Miljöpartiets kommunalråd Burwick svarar att kommunen i första hand arbetar förebyggande och att man just nu testar en metod med områdesvärdar. “Syftet är att öka tryggheten och minska risken för social oro genom att hålla området rent och snyggt.”

Bollhallen i Gottsunda vekar, likt tennishallen före den, brunnit så att den måste rivas. Om en ny hall ska byggas upp på samma plats skulle jag gärna se en (seriös) plan för ökad trygghet. Tills polisen kommit i ordning kan kanske fler kommunala ordningsvakter kan bra. Många idrottsföreningar framför också önskemål om egna lokaler som de själva sköter om, det skulle jag också gärna höra mer om.

Inga kommentarer: