måndag 21 september 2015

Regler, undantag, och likabehandlig

Kallelsen till nämndens oktobermöte är inte ute ännu, så jag vet inte mer än vad som står i lokaltidningen. (Det är inte alltid nämnden informeras efter pressträffen, men det händer som bekant då och då.)

Det verkar i alla fall som om fotbollsklubben här hemma i Sunnersta, där min dotter spelar och jag brukar försöka hjälpa till, riskerar att inte få alla bidrag som de räknat med. Föreningen menar att ”det måste ha blivit något fel i kommunens ansökningsprogram på nätet”.

Jag vet ingen om hur pålitligt kommunens bidragsansökningsprogram är. Däremot funderade jag lite kring konsekvenserna redan när vi i juni gjorde ett undantag för en ridklubb som misslyckats med ansökningar, och uppmanade nog nästan andra föreningar att be oss ompröva borttappade bidrag.

Läget är enkelt: Vi har regler. Som vi gjort undantag från. Kommunallagen kräver att alla behandlas lika. Har vi fortfarande regler?

Inga kommentarer: