onsdag 4 mars 2015

Tillbaka i nämnden

Jag har varit på mitt andra möte med Idrotts- och fritidsnämnden. Det viktigaste som hände var nog att den nya majoriteten antog sin nya budget. Vi är ju som bekant i opposition och kan antagligen tycka vad vi vill utan att alltför mycket händer. Dessutom är jag inte säker på att en rödgrön budget för idrott och fritid är helt olik en alliansbudget. (Jag förstod det som att man tydligen inte hade hunnit ändra så mycket.)

Inledningen till sammanfattningen på budgetens framsida fick mig dock att höja lite på ögonbrynen:

Sammanfattning
Det ekonomiska läget för idrotts- och fritidsnämnden är på lite längre sikt bekymmersamt. Främst beroende på att de åtaganden den växande staden med landsbygd medför ökar snabbare än de ekonomiska ramarna.

”Bekymmersamt” är ett oroväckande ord. Särskilt i en budget. Jag kände mig tvungen att ställa en kontrollfråga, och mycket riktigt är det så att de medel som tillförts nämnden på sikt inte kommer att täcka kostnader för nya och upprustade anläggningar. Anläggningskostnaderna växer helt enkelt snabbare än staden just nu.

Även om de rödgröna helhjärtat ställde sig bakom alla nya och uppsnyggade anläggningar, så kan jag inte ens om jag skulle vilja kunna skylla dem för att ha uppfunnit och startat byggandet av dem under hösten. Men för allas bästa hade jag gärna sett en sammanställning av: (a) hur mycket större åtagandena är än de ekonomiska ramarna (Årets budget går 10m plus.) och (b) hur mycket högre skatt, inflyttade skattebetalande invånare, eller minskningar i befintlig idrottsverksamhet som skulle krävas för balans. Kanske med hjälp av en fin graf? Kanske jobbar man inte så i en nämnd.

Inga kommentarer: