lördag 28 mars 2015

CJ, Toby, Margot och Saudi

Allt jag kan om politik har jag lärt mig från West Wing. Jag har gått genom korridorer, förbi rum där bilder av Reagan, Thatcher, GWB, och Berlinmurens fall hängde på väggarna, ivrigt diskuterandes mediehanteringen i den tredje säsongens 16:e avsnitt (lemonlyman.com).

På samma sätt, när jag funderar kring Wallströms uttalanden om Saudiarabien kommer jag direkt att tänka på CJ:

Ursprungligen trodde jag att Wallström hade haft för avsikt att använda ”medeltida” som beskrivning av spöstraff i sitt tal inför Arabförbundet den 9:e mars, men tydligen kommer citatet från en TT-invervju redan i januari.

Redan i West Wings pilotavsnitt, innan president Bartlet citerandes det första budet kliver in i serien, finns ett tydligt exempel på att ord ibland innehåller betydligt mer än vad som syns vid ytan. Jag har inte hittat något klipp på youtube, men texten ser ut så här:

MARY
That New York sense of humor was just a...

CALDWELL
Mary, there no need...

MARY
Reverend, please! They think they're so much smarter. They think it's
smart talk.
But nobody else does.

JOSH
I'm actually from Connecticut, but that's neither here nor there. The point
is, Mary...

TOBY
She meant Jewish. [A stunned silence. Everyone stares at Toby.] When she said
"New York sense of humor", she was talking about you and me.

Världen är full av kodord. Den europeiska medeltiden är den muslimska världens guldålder. När en europeisk politiker använder medeltida för att beskriva något dåligt som muslimska ledare borde lämna på historiens skräphög behöver det inte vara ett okomplicerat uttalande. (Spöstraff förekom förstås i Europa även under renässansen.)

Jag är ingen diplomat och gör inte anspråk på att förstå diplomati på något djupare sätt än någon annan här uppe på läktaren. Saudiarabien verkar dela få av våra värderingar samtidigt som de balanserar Irans stormaktsambitioner och just nu håller oljepriset lågt på ett sätt som är ofördelaktigt för Ryssland. Världen är stor, komplicerad, och potentiellt också både farlig och fientlig.

Jag tror att vi behöver en utrikespolitik som både är moralisk och skicklig.

Inga kommentarer: