tisdag 15 juli 2014

Organiserade vandaler

Det ringde på dörren hos min granne docenten. En grupp påstridiga, engelsktalande herrar tyckte verkligen att han måste byta ut åldrande syllar mot en ordentlig mur. Nej var inte ett accepterat svar, och eftersom docenten var mitt i matlagningen ville han inte komma ut och prata.

Lite senare var de tillbaka. Nu även med en ”chef”. De visade hur hjälpsamt de redan hade börjat riva den gamla terrasseringen och ville nu diskutera klart materialval och pris för den nya muren.

Jag hjälpte docenten, som är närmare 80 år gammal, att lägga tillbaka syllarna så gott det gick. Det hela är naturligtvis polisanmält.

Hur jag än försöker kan jag inte se två sidor av det här. Jag ser bara en ett samhälle byggt och befolkat av goda medborgare på ena sidan, och de som vill luras, parasitera, och bedra på den andra.

Inga kommentarer: