fredag 3 januari 2014

Vackra broar?

Eftersom man verkar maniskt besatt av att förtäta allt här i Uppsala måste man naturligtvis bygga nya vägar och broar också. Gärna tvärs igenom ett grönområde.

När jag är på dåligt humör undrar jag ibland om resonemanget gått så här:
- Oj, titta här finns ett villaområde omgivet av natur där många verkar vilja bo.
- Låt oss schakta bort allt grönt och bygga höghus och parkeringsplatser!
- Ja, då kommer alla att bli lyckliga!

Lyckligtvis är jag oftast på gott humör.

Nu vill man i alla fall bygga en väg och en bro från Gottsunda till en ännu inte planerad ny järnvägstation i Sävja. Tanken är antagligen att förenkla för oss Stockholmspendlare. Tyvärr verkar det även som om man i hasten vill bygga bort en hel del natur - anledningen till att pendlarna vill bo här i första hand.
Trästabron
Hursomhellst. Det hela är ute på någon sorts ”samråd” och i dagens UTN kan man läsa om ett förslag att istället bygga om kungsängsbron för högre kapacitet med den ”mycket vackra” Trästabron som förlaga.
(Gamla) Årstabron ca 1930.

För mig ser Trästabron ut om en vanlig betongbro. Om man letar vackra förlagor kanske Gamla Årstabron eller järnvägsbron i Riga kunde fungera.

Om man nu absolut måste dra en bro tvärs över Fyrisvallarna förordar jag något i still med Flisa bro. Och cykelbro.

Flisa bro

Inga kommentarer: