söndag 19 januari 2014

Det räcker inte med att hata bilar...

En gång kallade jag San Francisco min hemstad. Jag brukade gå upp tidigt, köpa en vanlijlatte, på Pete’s tvärs över gatan. Jag kollade temperaturen på instrumentbrädan i min Saab 900 convertible. Över 13 grader så åkte taket av – det blir alltid varmare inåt landet och det finns en anledning till att det heter handskfack.

Jag pendlade längs 101an mellan San Francisco och Silicon Valley så gott som varje dag. Försökte komma iväg före köerna och komma tillbaka och hämta på dagis innan köerna blev för svåra igen till kvällen. Vi hade bara en bil, min fru kunde cykla tillsitt jobb inne i staden, så någon gång fick jag prova att åka tåg. Det fungerade inte.

När jag tänker på det inser jag att jag har pendlat en hel del. Från Vattholma till skola i Uppsala. Med tunnelbanan i Tokyo. Med tåg, pendel, och buss till Kista. Nu med bil till Kista. Det kallas väl inte att pendla när man cyklar till föreläsningarna? (Det måste finnas någon sorts kortaste sträcka där ”pendling” uppstår?)

Jag hatade tågpendlingen från Uppsala till Kista. Det kändes som om man alltid blev fast på någon gudsförgäten station i minus 18. Värre än kylan var ändå känslan att ingen bryr sig eller tar ansvar. Det är ditt eget problem att du står där, men du har inga möjligheter att göra något åt det.

Jag provade tåget till Stockholm i veckan igen. Vi hade ett event inne på Sheraton. SJ bjöd ståplats även i första klass. Återigen kändes det som om er högsta nivå är lägre än min lägsta.

Jag tror det var Erik Weiman som sa att kollektivtrafiken måste bli ett alternativ för medelålders män i BMW. Jag kör ju iosf inte BMW.

I San Francisco är debatten intensiv. Techies tar över tidigare blandade områden och driver inte bara upp hyrorna. Varje morgon blockerar lyxiga företagsbussar busshållplatserna. Nya, välskötta bussar med wifi och lädersäten plockar varje morgon upp medarbetare när deras hem och kör dem ut till företagscampus. Vanligt folk gör sig inte besvär. Vanligt folk blir upprörda.

I Uppsala protesteras det istället om att busspriserna från Gottsunda ner på stan kommer att bli högre.

Så, vad göra? Ska man acceptera att kollektivtrafik är för de som inte har råd med något annat och i första hand eftersträva minimal service och komfort för att kunna hålla låga priser? Höja skatter och avgifter för att kunna erbjuda mer än vad många har bett om? Godta att alla inte vill ha samma sak? Eller kanske bara skriva en sång om saken?

Personligen skulle jag verkligen uppskatta en högklassig kollektivtrafik som med reserverad plats gav mig wifi och kaffe från dörr till dörr i en lugn och artig miljö. Men jag är rädd att det inte finns så många av mig. Kanske bara en.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi är åtminstone två. Jakob

Anonym sa...

Tre med mig. /Åke

Anonym sa...

Så folk som bor i gottsunda och har mindre pengar än du därför att de inte jobbat i silicon valley och japan ska betala högre biljettpriser för att du och annat "fint folk" ska förmå sig att använda kollektivtrafik? Men du har väl rätt, varför ska samhället ta hänsyn till någon annan grupp än medelålders män med framgångsrika karriärer. Alla andra är överflödiga. "Åt den som har skall vara givet, men från den som inget har skall tagas även det han har".

Mathias sa...

Bäste anonyme kommentator,

Tack för att du tar dig tid att kommentera på min blogg.

Om jag bortser från dina förolämpningar och att du tyvärr medvetet verkar misslyckas med att läsa min text, så tror jag att du vill att kollektivtrafik, särskilt den från Gottsunda, ska vara billig för att så många som möjligt ska ha råd med den.

Det är en rimlig ståndpunkt. Dessutom i arbetslinjens anda – det måste vara enkelt att ta sig till och från arbetet för alla. Jag tar upp det här resonemanget i de två första meningarna i stycket som börjar med ”Så, vad göra?”.

En torsdag för några veckor sedan, när bussarna i Gottsunda var inställda på grund av stenkastning, vandrade några vänner och jag bland stängda busshållplatser och pratade med folk. Många var på väg hem från jobbet, några på väg hem från vänner i Gottsunda. Många ville se fler poliser och bättre ordning. Ingen nämnde biljettpriser.

Slutsatsen jag drar är att ingen vill ha ett samhälle som bara söker lägsta pris. (Det trodde jag inte heller.)

Men, vi måste inte begränsa kollektivtrafiken till att tjäna människor som inte har råd med egen bil. Vi skulle kunna tänka oss att vi även vill att den ska hjälpa till att minska bilåkandet för att minska trafikmängd och miljöpåverkan. Kanske är det överflödigt. Kanske kan det lösas med självstyrande elbilar. Men om det inte gör det måste vi nog fundera på hur vi kan få fler att välja kollektivtrafik.

Vänliga hälsningar,
//Mathias