tisdag 10 april 2018

Det går inte åt rätt håll

Egentligen hade jag tänk skriva lite om de “radikala visioner” som Uppsalas rödgröna ledning har för Gottsunda Centrum. En av de stora förändringarna är att parkeringen utanför köpladan ska bebyggas med höghus och ersättas med med “p-garage och kollektivtrafik”.

Jag tror att det här är fel tänkt eftersom parkeringsgarage tenderar att bli otrygga och kollektivtrafik fungerar dåligt för storhandling. Resultatet riskerar bli att folk från de omgivande villaområdena sköter sina inköp på tryggare och mer tillgängliga platser. De kommer också att välja sporthallar, tandläkare och bibliotek på andra platser. Det kommer att minska köpkraften i området.

senaste områdesträffen berättade polisen att våldet i Gottsunda i och för sig är omfattande, men sällan riktas mot tredje man. Men förra veckan rånades en kvinna på sin bil utanför en av livsmedelsbutikerna, vilket redan fått vänner att välja andra platser att handla på. Att någon igår kväll sprängde en bomb utanför kommunens lokaler i Gottsunda ökar inte heller tryggheten.

För att minska kommunens skenande skulder föreslår centerpartiet en försäljning av det kommunägda centrumet. (Kanske bör man som duktig moderat alltid vara för privatiseringar?) Även om det inte behöver leda till samma haveri som i andra utanförskapsområden, så är jag skeptisk till att den här typen av politiskt skapade problem enkelt hanteras av marknaden. Däremot tror jag att omvandling till bostadsrätter är rätt väg. Den som äger sin bostad tar större ansvar för sin omgivning.

För att öka tryggheten är belysning, kameror och trygghetsvakter naturligtvis bra, men jag skulle (som jag skrev i december) också gärna se avsevärt hårdare straff för vapenbrott och organiserad brottslighet. Och gott om trygga parkeringsplatser.

Inga kommentarer: