lördag 26 november 2016

Om Auschwitz och antisemitism i Gottsunda

Till minne av kristallnatten anordnade föreningen Tillsammans för Uppsala två föredrag om antisemitism. Det bjöds på gratis fika och wifi på det annars stängda kaféet i Gottsunda centrum. Ju äldre besökare, ju större chans att de även följde med in på föreläsningarna.

Först talade Livia Fränkel, numera en liten dam med en liten resväska, men en gång en ung flicka och tonåring i ett Transsylvanien som efter första världskriget blivit rumänskt och snart skulle bli ungerskt igen. Hon berättade om hur hennes mamma en vacker sensommardag 1939 grät vid radion och om hur judelagar successivt infördes. Från 1941 tilläts judiska ungdomar inte längre att studera på gymnasiet, men att hon och hennes syster lyckades få plats på en privatskola.

Nyheterna från Stalingrad gav hopp om en vändning. Nyåret 43/44 firade hon med gymnasievänner, sex flickor och sex pojkar, och alla hoppades att ryssarna snart skulle komma, kriget ta slut, och de skulle få plugga vidare.

I mars 1944 ockuperar Tyskland Ungern. Judestjärnan blir lag, och strax därefter måste de lämna sitt vackra hus och flytta till ett rum i gettot. Livia packar med läxböckerna och ett foto på sin pojkvän. Fyra veckor senare slog budbäraren på sin trumma och berättade gettot skulle upplösas.

Maj 1944 var mycket vacker. Det var varmt och fåglarna sjöng när de marscherades bort till boskapsvagnar märkta “för 10 hästar” och packades in 80 i varje. Tre dagar senare var de i Auschwitz.

Efter kaffet talade en expert på högerantisemitism från Expo. Han gav en historisk översikt och kom sedan in på hur dagens antisemitism ofta flyter ihop med andra konspirationsteorier kring hemliga sällskap, andra Vatikankonciliet, 9/11, och chemtrails.

Tydlig antisemitism mottas sällan väl. Därför används omskrivningar som t.ex. ZOG, sionism, illuminati, israellobbyn, new world order, globalister, kosmopoliter, transnationella, mäktiga krafter, mäktiga intressen, osv. När jag sedan såg Trumps sista tvåminutare före presidentvalet kunde jag inte undgå att notera ett par likheter. Dessutom fick vi lära oss om (((echo))).

Talaren var som sagt specialist på högerantisemitism, och förvånande mig genom att ta upp antisemitism inom nyliberalismen som ett problem. Eventuellt väntade han sig inte att någon höger om VPK skulle finnas i publiken, men på en direkt fråga klargjorde han på ett tydligt och professionellt sätt att Expo inte anser personer som Norberg och Svensson är antisemiter, utan refererade till en twittrare som jag faktiskt aldrig hade hört talas om.

Under frågestunden togs lokala problem i Gottsunda upp. Antisemitism hos lokala rapgrupper och att Israels flagga stryks över i Gottsundaskolans skolböcker nämndes, men det är ju som sagt inte högerantisemitism. Det här var bra, men jag skulle också gärna vilja lära mig mer om den lokala situationen.

Inga kommentarer: