måndag 6 april 2015

Snö och pengar

Natten efter att Sunnerstabacken stängt för säsongen började mars månads sista snö att falla. De avtalade elva veckorna var över, och liftarna slutade att snurra.

Bolaget Uppsala kommun Sport- och rekreationsfastigheter AB ska senast den 30:e april lämna in ekonomisk redovisning och verksamhetsberättelse till sin uppdragsgivare (dvs Idrotts- och fritidsnämnden.)

Innan det var dags för redovisning har bolaget dock redan i januari skickat in framställan om högre ersättning för 2015. Man vill ha 410kkr extra för att sköta nya anläggningar, 600kkr extra för att sköta alla möten med och hantera ”ett stort fakturaflöde” från sin entreprenör (som jag tror är Uppsala kommuns eget ”Teknik och Service” - förklarande texter saknas i underlaget.)

Det finns tydligen en indexjustering av ersättningen också. Från tiden när jag hade förmånen att arbeta med IKEA minns jag ett starkt fokus på att hela tiden sänka priset samtidigt som man förbättrade produkten. (Jag tror man ville sänka priset med 2% per år, men lyckas inte googla fram någon bekräftelse.) Tyvärr tror jag att kommunens indexjustering är uppåt – mot högre kostnader.

Den riktigt intressanta posten var att bolaget vill ha 150kkr mindre för att sköta om Uppsala Alpina Center (aka Sunnerstabacken). Dessutom tar man över uppgifter (”träd- och slyröjning” på en direkt fråga) budgeterade till 80kkr från nämnden, samt lovar spruta konstsnö i alla tre backarna och bygga hopp i backe tre direkt vid skidsäsongens start. (Som jag skrivit om tidigare, krävs idag försäljning för 300kkr för köra igång backe tre och dess hopp.)

Skattebetalarna får alltså betala maximalt 1,6 miljoner istället för 1,75 miljoner för sin skidbacke, får 80 kkr trädröjning på köpet, samt fler och bättre backar. För bra för att vara sant? Naturligtvis. Bolaget vill ha alla inkomsterna från liftkortsförsäljningen, som i genomsnitt givit 370kkr/år de senaste tre åren.

Att spruta snö i början istället för i slutet av säsongen är bara en processförbättring. Det kostar inte extra. I verkligheten får kommunen alltså betala 140 kkr extra (370-150-80) för samma tjänst.

Bolagets syfte är att sköta ”operativa driftsfrågor och fastighetsdrift”. Varför man väljer att flytta över pengar från nämnden till bolaget på det här sättet har jag inte lyckats få något bra svar på.

Om jag fick bestämma skulle bolaget antingen få 290 kkr mindre per år (150+140) eller så skulle liftkortspriserna sänkas med 38% (140/370).

Inga kommentarer: