söndag 10 januari 2021

Järnvägar, spårvagnar, miljonprogram, ekonomi, egna hem och trädgårdsstäder

I det utmärkta sällskapsspelet Ticket to Ride tävlar järnvägsbolag att snabbt bygga järnvägar mellan viktiga orter. I verklighetens Sverige byggs järnvägar av ett statligt monopol. Det ger staten möjlighet att spela ut kommuner mot varandra.

För att uppgradera den överbelastade järnvägen mellan Uppsala och Stockholm kräver den rödgröna staten ett nytt miljonprogram av Norrköpings storlek. Eftersom Uppsala kommun har ett rödgrönt styre var det inte svårt att komma överens om billiga lägenheter i täta rader av höga hus och kollektivtrafik.

Byggplaner av den här storleken reflekterar partiernas långsiktiga vision för staden. Därför överraskade det många när moderaterna kring nyår bytte sida och uttalade sitt fulla stöd för de nya miljonprogrammet.

De rödgröna eftergifterna är symboliska. Av de 21.500 lägenheterna ska nu 2000 i markplan kallas “egna hem” och 3000 vara stadsradhus. (Även de kallade “egna hem” för att öka förvirringen.)

Förvirringen om spårvagnar och finansiering (“ett oerhört stort åtagande”) är stor, trafikverket är också förvirrade har inga pengar till nya spår förrän tidigast 2037, och dessutom har grannkommunen Knivsta (som spåren måste gå igenom för att nå Uppsala) dragit sig ur avtalet i dess nuvarande form.

Att moderaterna i det här läget väljer att i frågan om Uppsalas framtidsvision och ekonomi stödja socialdemokraterna är överraskande. Den enda anledning jag kan se är att partiets fullmäktigegrupp ser fyrspårsavtalet med staten som en så viktig fråga att den övertrumfar alla andra frågor, överväganden och osäkerheter.

Fem nya Gottsunda i skogen vid Bergbrunna (UNT:s ord) kommer att förändra Uppsala för alltid. Jag tror inte det är rätt väg. Särskilt inte om järnvägsstationen inte byggs först.

Jag hoppas moderaterna kan ändra sig och gå till val 2022 på en borgerlig byggpolitik (liknande t.ex. den som våra partivänner på Lidingö driver) och då tillsammans med andra borgerliga partier. Sydöstra staden kan gärna utvecklas, men då som riktig trädgårdsstad (“stadsbyggnadstyp som söker kombinera stadskänsla med lantlighet och som präglas av måttlig täthet, låga trädgårdsförsedda hus samt traditionella - ofta trädplanterade - gator, torg och platser.”)

Och ja, den nuvarande översiktsplanen ska överges.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Bra! Men att moderaterna grundlurats kanske snarare är att de fått ett halvt löfte om att den i och för sig omöjliga bron över Fyris vid Ultuna även skulle vara för bilar. Men eftersom en bro hotar Uppsalas dricksvatten är det mer angeläget att sydvästra staden får förbindelse västerut, till Stenhagen, Libro bäck och Luthagen.

Mathias sa...

Tack för att du tar dig tid att kommentera på min blogg!

Det är ju ett reservat för en möjlig förbindelse för “fossilfri biltrafik” som man kommit överens om att diskutera i fullmäktige om behov uppstår. Om man är grundlurade eller inte vet jag inte, men mycket till bilbro är det i alla fall inte. Jag tror att det kan bli svårt att få bygga en bro. (Helst hade jag sett att man planerade utbyggnaden för BRT och självkörande bilar.)

Angående förbindelser så utreddes 2014 en sydvästlänk genom stadsskogen och hågadalen som skulle kunna förbättra kommunikationen mellan södra och västra Uppsala.

Mathias sa...

https://www.uppsala.se/contentassets/9e57fa8ce1874ccc8ddb4a5d31105abe/underlagsrapport-rapport-sydvastlanken-studie-vagreservat.pdf