fredag 17 maj 2019

EU-debatt i köpladan

EU-valskampanjen rullar på. Jag har lärt mig fyra punkter att prata om (Klimatsmart kärnkraft, gränsöverskridande brottslighet, tryggade gränser, och frihandel). Det är inte samma energi som i ett “vanligt” val, men det kanske man kanske inte kan begära av varesig medlemmar eller väljare.

I söndags debatterade moderaternas Tomas Tobé med miljöpartiets Alice Bah Kuhnke i Gränby centrum. En av Sveriges främsta ledarskribenter var på plats och blev hoppfull eftersom debatten saknade “pajkastning, brunsmetning eller insinuanta påhopp”.

Jag tyckte debatten var svår på det sätt som EU-debatter ofta blir. Debattörerna var oense om vad forskarna rekommenderar och vilka rapporter som rekommenderar strikt förnyelsebart eller “bara” koldioxidneutralt. Vi i publiken uppmanades att läsa mer själva i forskarrapporterna.

Efter debatten bytte jag ett par ord med kandidaterna. Tobé var det tredje gången jag träffade de senaste veckorna, så det blev mest småprat om hans besök i Gottsunda och om gemensamma vänner. Det är intressant hur medvetna våra toppolitiker verkar vara om problemen i våra särskilt utsatta områden.

Jag hade blivit förvarnad men blev ändå överrumplad. Den tidigare demokratiministern hade just leende tagit selfies med hemvärnssoldater när hon klev rakt fram till mig, log, skakade hand, och började prata om att Sverige måste blir självförsörjande på livsmedel.

'You are wise and fearless and fair, Lady Galadriel,' said Frodo. 'I will give you the One Ring, if you ask for it.'

Vi har ett utmärkt samarbete med miljöpartiet i regionen. Kanske kunde Alice leda oss alla? Hennes hand var kall och jag mindes plötsligt att hon just föreslagit nya tullar mot USA. Jag log tillbaka. “Det finns mycket vi skulle kunna sammarbeta om.” Jag hade klarat testet.

Inga kommentarer: