söndag 2 september 2018

Sunnerstafrågor

När jag först engagerade mig i kommunalpolitiken hade jag för avsikt att endast jobba med saker inom 500 meter från hemmet. Politiken i en kommun som Uppsala är så omfattande att det är svårt att få en bra översikt på fritiden och utan assistenter. Dessutom representerades Sunnersta dåligt, hit kom politiker mest för att hämta in skattepengar och röster vid valen.

Nu inför valet 2018 har Sunnersta Egnahemsförening skickat ut 11 frågor till alla partier representerade i kommunfullmäktige. De officiella svaren från yrkespolitiker och anställda på kanslierna kommer att publiceras på sunnersta.nu och Facebook.

Jag har tagit mig friheten att besvara frågorna själv också. Om man gillar mina åsikter kan man rent teoretiskt personkryssa mig, men en röst på moderaterna är i första hand en röst på partiet och den politik som kommuniceras från yrkespolitikerna. (Jag väntar mig dock inga dramatiska skillnader.)

Till frågorna:

1) Hur ställer du dig till det faktum att många kommunalt ägda fastigheter i Sunnersta står och förfaller utan verksamhet? Exemplen är tyvärr många: f d Kohagens förskola, Sunnerstastugan i Sunnerstagropen, f d ”Konsum” (röda fastigheten i korsningen Långvägen/Dag Hammarskiölds väg), Kohagens campingplats,Restaurang Skaris (har aviserat att det skall öppnas nu i sommar f ö). Anser du att dessa fastigheter idag sköts på ett bra sätt? Om inte, vad vill du göra åt det?

Nej, jag tycker inte att det här sköts bra från kommunen sida idag. Tillsammans med andra ur Uppsala södra moderatförenings styrelse skrev jag i april om att Sunnerstastugan borde öppnas upp för föreningslivet. (Friluftsfrämjandet skriver om vår artikel här.)

Jag är skeptisk till om Skaris bör ägas av kommunen, men hoppas att den nya verksamheten kan komma igång så snart som möjligt. En trevlig och stabil resturangverksamhet på Skarholmen vore bra för hela södra Uppsala.

Campingen i Kohagen har varit stängd sedan 2012. Den kunde inte bära sina egna kostnader utan var tvunget att backas upp med skattepengar. Sedan de förfallna byggnaderna togs bort och man fick bukt med de asfaltsläggare som brukade ockupera marken är badet snyggt och trevligt. Jag vill bevara badet och lyssnar gärna på utvecklingsförslag från t.ex. Sunnerstas föreningsliv.

Generellt bör kommunens fastigheter, i Sunnersta och på andra platser, underhållas och användas. Om de inte fyller någon funktion bör de säljas.

2) Skall Sunnersta får fortsätta vara ett typiskt villaområde eller anser du att det skall blandas ännu mer med lägenhetshus?  Och varför tycker du som du gör?

Sunnerstas karaktär som villaområde bör bevaras. Sunnersta är ett väl fungerade område som det inte finns någon anledning att förändra på det sättet. Snarare bör Sunnersta ses som en förebild för nya områden en bit ut från stadens centrum.

3) Är det rimligt att villaägare i Sunnersta får p-böter när de parkerat bilen utanför sin egen garageuppfart?

Nej. Av någon anledning har det kommunägda Uppsala Parkerings AB tilldelas extra medel för att utföra extra kontroller i villaområden som Sunnersta och Nåntuna. Resultatet är att folk bötfälls för att t.ex. blockera sin egen garageuppfart. I officiell kommunikation skriver bolaget att samma regler ska gälla i hela kommunen och att man inte kan bryta mot regler för att “man bor där man bor”.

Samtidigt kunde man i UNT (5:e augusti) läsa att kommunens parkeringsbolag inte längre forslar bort övergivna och felparkerade bilar eftersom “budgeten för det är förbrukad”.

Jag tycker att det här är en felprioritering. Kommunen borde fokusera mer på att forsla bort övergivna skrotbilar och mindre på småfel i villaområden.

4) Det byggs väldigt mycket just nu runt Sunnersta, förtätning och helt nya stadsdelar. Ändå verkar ingen riktigt bry sig om att låta infrastrukturen följa med: Dag Hammarskiölds väg är kraftigt överlastad med trafik på morgnarna, köerna ringlar sig kilometervis genom Sunnersta. Vad vill du göra åt det? Busstätheten i Sunnersta har gått ner i o m att linje 20 lades ner. Det finns ingen vettig bussförbindelse mellan bostäderna i Sunnersta och arbetsplatserna i Ultuna längre. Många äldre bor i Sunnersta och är beroende av goda bussförbindelser. Vad vill du göra åt det? Bussarna går väldigt långsamt, marschfarten ligger runt 30 km/h. Det gör att det numera tar mycket längre tid att ta sig in till city än innan busstrafikomläggningen. Vad tycker du om detta? Sunnersta ligger näst sist i kommunens lista över de områden som skall få konstgräsplaner, vilket med nuvarande takt skulle kunna ta 30-40 år. De 600 ungdomar i Sunnersta som tränar fotboll får istället ta sig till Valsätraskolan under perioden september-maj varje år och där dela plan med många andra lag (när kommunen har plogat bort snön, vilket inte har prioriterats heller). Vad vill du göra för att förbättra detta? De nya bostäderna i Ultuna/Bäcklösa verkar vara underdimensionerade vad gäller parkeringsmöjligheter. Istället ställer folk sina bilar i Ultunaallén som numera är fullproppad med parkerade bilar hela tiden. Är det rimligt?

Södra Uppsala behöver en seriös trafikplanering. Den nuvarande trafikanalysen för området pekar enligt ansvariga tjänstemän mot en ofrånkomlig trafikinfarkt. Man försöker idag desperat motverka sammanbrottet med idéer om lådcykar, bilpoler, spårvagnslösningar och liknande, men verkligheten visar tydligt att det inte går så bra.

Rondellen vid Ultunaalén är ett tydligt exempel på misslyckad trafikplanering. Bilar från Gottsundahållet blockar nästan helt rondellen och köerna sträcker sig på mornarna ofta in i Sunnersta. Det här hade kunnat undvikas med en seriös planering och utbyggnad av trafiklösningarna.

Uppsala kan välja att ligga i framkant av stadsplaneringen. Bussfickor och fyra filer på Dag Hammarskjölds väg skulle på kort sikt kunna frigöra en fil för bussar, elbilar, och eventuellt även för de som är tre eller fler i bilen. På längre sikt kommer det att hjälpa till när bilarna blir alltmer självkörande. Kollektivtrafiken måste fungera och anståndet mellan Sunnersta och city ska mätas i minuter.

Bristen på planering och framförhållning återkommer även på andra områden. T.ex. byggs inte idrottsinfrastrukturen ut när nya höghus tätt slås upp på åkrarna i Bäcklösa eller bland träder i Ulleråker. (Trots tydliga varningar i underlagen från tjänstemännen.)

Parkeringsfrågan förtjänar att tas på allvar. Att anta att människor i höghus utanför staden kommer att välja lådcyklar och bilpoler eftersom det kanske fungerar på andra platser är inte seriöst. Här behövs ett omtag.

Planen för vilka idrottsinvesteringar som ska göras var och när är ett hafsverk. Jag har skrivit om när vi bjöds in till en workshop efter att vad vi skulle komma fram till redan publicerats i en pressrelease och därefter snabbt fick se en lista på 30 alternativ utan tidplan eller budget.

För Sunnersta IP skulle jag vilja se en utvärdering av möjligheten att i närtid byta till konstgräs och samtidigt ge Sunnerstaskolan tillgång till planen under skoltid.

5) Är det rimligt att en kommun ålägger gamla pensionärer att skotta/halkbekämpa trottoarerna utanför sina hus? Vore det inte enklare att göra som många andra kommuner (t ex Knivsta!), nämligen att kommunen sköter alltihop?

Med ägande kommer rättigheter och skyldigheter. Att något är enkelt är i sig ingen anledning till att det bör vara kommunalt och skattefinansierat.

6) Mycket fokus verkar ligga på Gottsunda och dess framtida spårvägsförbindelse med en ny järnvägsstation i Bergsbrunna. Har inte Sunnersta glömts bort i allt detta – andelen Sunnerstabor som pendlar till t ex Stockholm är nog avsevärt högre än andelen Gottsundabor?

Spårvägsförbindelsen mellan Bergsbrunna och Gottsunda är ett massivt projekt. I förhandlingarna om att få till en bättre fungerande järnvägsförbindelse till Stockholm har Uppsala kommun lovat att bygga 52.000 nya bostäder - ett nytt Norrköping av höghus. Detta i ett läge då nybyggda bostäder är svåra att sälja och nybyggda hyresrätter är svåra att hyra ut. Därför får det mycket uppmärksamhet.

Jag tycker att Sunnersta (eller de nya husen i Vårdsätravik) är en betydligt bättre förebild för hur byggandet en bit ut från centrala Uppsala skulle kunna se ut än vad t.ex. höghusen i Gottsunda är, och håller med om att Sunnersta verkar ha glömts bort i många delar av stadsplaneringen.

7) Hur går det med Årike Fyris och Ultuna Gård (huvudbyggnaden) om det skall dras en bro över alltihopa?

Osäkert. De skisser på broplacering som jag sett liknar mest en streckad linje på busskartan och saknar detaljer. I diskussioner med stadsplanerare har jag förstått att man föredrar en med sydlig placering av bron, men jag har inte sett några konkreta förslag.

8) Hur ser du på eventuella uppföranden av asylboenden i Sunnersta?

Anläggandet av flyktingförläggningar sköts av migrationsverket som ofta inte informerar eller diskuterar med berörda kommuner. När migrationsverket 2016 planerade att uppföra ett Sveriges största asylboenden med 852 platser i Frösundavik i Solna vägrade generaldirektören att träffa kommunstyrelsens ordförande för diskussioner.

Det här är rikspolitik, men Moderaterna förespråkar en stram, genomtänkt och långsiktigt hållbar migrationspolitik. Det gör att behovet av nya asylboenden torde vara högst begränsat.

9) Hur ser du på  att rensa strandlinjerna runt Ekoln på vass? Fortsatta satsningar kring miljön mellan Vårdsätra och Sunnersta Herrgård?

Det låter som en utmärkt idé. Spängerna vid Vårdsätra är väldigt trevliga.

10) Exploatera mer av SLU:s försöksmark till bostäder eller bibehålla dessa områden? Infrastrukturen mellan Sunnersta och centrum - hur tänker man sig att det ska fungera med de nya bostäder som byggs i Ultuna och Ulleråker?

SLU äger och bestämmer över sin egen mark. Om marken ska bebyggas föredrar jag att man i planprocessen tar Sunnersta som förebild snarare än Gottsundas höghus. Nybyggena i Vårdsätravik kan också vara en god förebild.

11) Hur ska ekvationen kring infrastrukturen lösas när det planeras 25 000 nya bostäder i södra staden. Redan idag nås infarktnivåer t.ex. vid korsningen Dag H och Vårdsätravägen och situationen lär inte bli bättre när såväl Ulleråker som Rosendal är fullt utbyggt.

Det krävs ett omtag i planeringen. Det gäller inte bara trafiken, utan även planeringen av infrastruktur för idrott, friluftsliv, kultur, trygghet, handel, osv.

Inga kommentarer: