torsdag 21 april 2016

Gottsundabadets trasiga skåp

Ibland är jag på Gottsundabadet och simmar. Det brukar vara ganska mycket folk i motionsbanorna: tanter i badmössa som simmar i bredd och pratar; attacksimmare med simglasögon som simmar så det stänker; nybörjare som vänder när det börjar bli djupt; simträning i egna banor; och så jag.

Simhallen är fin men sliten. Dessutom har jag förstått att den är i minsta laget. Banorna är bara 2 meter breda och det låga djupet gör att bassängen inte innehåller så mycket vatten vilket påverkar vattenkvalitén. Mest irriterande vid senaste besöket var dock att så många av skåpen i omklädningsrummen stod uppbrutna. Skåpet vi först valde såg ok ut, men när jag kontrollerade visade sig det vara öppningsbart även med hänglås på. Personalen slog uppgivet ut med armarna – besluten tas av cheferna på ”finbadet” Fyrishov och det finns inga planer på nya skåp de närmaste åren.

Under en, enligt lokaltidningen, förvirrad och innehållslös presentation på plats i Gottsunda talade de rödgröna i veckan om ”social hållbarhet” utan att kunna förklara begreppet. På tidningens debattsida fick kommunalråden plats att förklara sin vision i skrift: Gottsunda ska lyfta, dess unika identitet tas tillvara, och ”renoveringsbehov behöver inventeras och åtgärdas på ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart sätt”. Politiken kan (på allvar – de skriver så här) stötta en ”scenkonstbiennal med hela kommunen som målgrupp” samt ”stadsodling i Matparken där kommunen varit en aktiv part”. (Skogen och kolonilotterna ligger ett stenkast bort, men stadsodling är ju trendigt.)

"Det finns aldrig ursäkter för kriminella handlingar, men..." skriver SSU som bekant om stenkastning på bussar i Gottsunda.

Jag tycker att kommunen ska lägga ifrån sig Brechtbiografin, släppa gatstenarna, sluta stapla pallkragar på parkeringsplatsen, och LAGA DOM J*VLA SKÅPEN! Uppsala förtjänar bättre.

4 kommentarer:

Motionssimmare sa...

Du glömde föräldrarna som förklarar att deras barn få leka i motionsbanan 'för att de vill känna sig som vuxna'.
Jag har simmat på Gbadet sedan 1991, och dagens skåp var gamla då. Att inte kunna simma lungt motionsim pga av alla som du nämna (plus medsolsryggsimmare) började dock när kommunen fördubblade prisarna för motionssim på Fyrishov, som är dimensionerad för att alla typer kunde samsas om de hade råd.

Mathias sa...

Tack för att du tar dig tid att kommentera på min blogg!

Jag håller med om att det blir lite trångt i motionsbanan ibland. Särskilt när det är träning på ena sidan och barn ska samsas med unga män som leker brottning på andra sidan. Men, trots sina problem och sitt eftersatta underhåll är badet uppenbarligen populärt.

Jag skulle gärna se en seriös framtidsplan för badet och hela området. Södra staden är tänkt att addera 50.000 nya medborgare, men inga nya möjligheter till bad och simning.

Gottsundabadet sa...

Hej.
Jag blev länkad till din blogg av marknadsavdelningen.
Jag är ledsen att din upplevelse på badet var så negativ. Vi önskar självklart kunna åtgärna skåpen men ligger i en politisk debatt om större framtida renovering eller tillfällig upprustning.

Vad gäller kasoet på banorna under våra mest populära tider har vi tagit ett krafttag i att med vänligt bemötande försöka hjälpa hålla bättre ordning. Vi gläds dock åt att allt fler söker sig till simhallen för motion och umgänge, speciellt när simkunnigheten ser ut som den gör i Sverige. Men tanken är att det ska vara så trivsamt som möjligt för alla parter.

Jag vill gärna bjuda på ett återbesök till dig och din familj. På fredagar har vi vuxenkväll från 18.00 för den som önskar lugn. Lördagar har vi pooldisko för de som vill blanda bad och bus med härlig musik och ljussättning. På hemsidan kan du alltid se hur bokningar i bassängen ser ut för att kunna anpassa till lugnare dagar eller stunder med glada skolklasser som övar för fullt.

Välj vad som passar dig. Maila mig på stephanie.parke@fyrishov.se

MVH
Stephanie Parke
Badchef Gottsundabadet.

Mathias sa...

Hej Stephanie,

Kul att Fyrishovs marknadsavdelning hittat till min blogg, och tack för att du tar dig tid att kommentera. Jag är också väldigt glad att höra att ni har ökat fokuset på trygghet och ordning. Dina medarbetare på Gottsundabadet gör ett utmärkt arbete under svåra förhållanden.

Tack för erbjudandet om ett återbesök. Om du har tid föredrar jag att bjuda dig på en kopp kaffe, jag är ganska ofta både på Fyrishov och i Gottsunda så det borde inte vara omöjligt för oss att hitta en tid. Jag är väldigt intresserad av att höra din bild av möjligheter och utmaningar i verksamheten samt att förstå hur den politiska debatten hindrar reparationer i omklädningsrummen.

Hälsningar,
//Mathias

PS Jag mejlar det här också.