lördag 5 september 2015

Marknadsföra Uppsala?

Jag skrev redan mars om den reklamfilm som gjorts för Uppsala. Destination Uppsala hade sett en reklamfilm för Amsterdam och bad samma byrå att göra en likadan om Uppsala.

Jag minns från första visningen av den att jag tyckte de inledande 38 sekunderna var ok, medan jag famlade efter skämskudden för att stå ut med de återstående 5 minuterna. När jag nu ser om den tycker jag den är mer jämn. Det blir också tydligt hur bolaget Destination Uppsala vill visa upp alla sina intressenters verksamheter och ger oss lite musik, butik, hotell, mat, bandy, arenor, etc.

Det är naturligtvis lätt att göra sig lustig över att Uppsala inte försöker vara unikt utan bara tar efter, men att inspireras av andra är nog ofrånkomligt. Om jag fick bestämma skulle Uppsala istället anlita BETC och ta efter en skjortreklam:

"Well, I have seen a lot of people over the last 1000 years..."

Inga kommentarer: